Mas Blanch i Jové se suma al centenari del naixement de Guillem Viladot
Interpretada per Jaume Farreny, el “Poema de l’Home” parteix de la poesia concreta per dibuixar un poema arquitectònic
Mas Blanch i Jové ret homenatge a l’agramuntí Guillem Viladot amb la instal·lació definitiva del muntatge escultòric de l’arquitecte Jaume Farreny, ‘Poema de l’Home’, en la Vinya dels Artistes. Un ‘poema arquitectònic’ que interpreta la peça que va escriure Guillem Viladot i que s’inaugura aquest dissabte, dia 16 de juliol, en la vinya del celler de la Pobla de Cérvoles, després haver estat presentada en la Seu Vella.
La festa inaugural, totalment a l’aire lliure, consistirà amb un sopar a peu dret maridat amb els vins del celler Mas Blanch i Jové, l’actuació del grup teatral agramuntí Teatredetics i la música de Lo Pardal Roquer, amb una cançó creada en homenatge a Viladot.
Les entrades, molt limitades, es van posar a disposició del públic a 35 euros i també es pot participar en els concursos d’Instagram i de Facebook del celler Mas Blanch i Jové per aconseguir algunes de les invitacions que se sortegen.
Aquest acte s’emmarca dins dels actes homenatge a l’artista en el centenari de seu naixement. Guillem Viladot (Agramunt 1922-1999) s’erigí en un dels màxims exponents de la poesia experimental peninsular. Havia encetat els camins de l’avantguarda poètica amb treballs com Els metaplasmes (1959) i Ia-Urt (1960). A partir d’aquí, durant la dècada dels anys seixanta va consolidar la seva faceta de creador arriscat, polifacètic i trencador. Això es pot corroborar en obres com Nou plast poemes (1965), on l’empelt dels seus poemes amb imatges d’escultures de Leandre Cristòfol esdevingué la primera edició de poesia experimental de l’Estat; Pòsters poemes (1968), que va presentar al premi de poesia Carles Riba, del qual va ser-ne exclòs per ser excessivament rupturista; o el llibre Poemes de la incomunicació (1970), amb el qual inauguraria el característic segell editorial Lo Pardal. Tots aquests són alguns dels treballs previs a un esdeveniment molt rellevant per a la història de l’avantguarda catalana: l’exposició Poesia Concreta, que l’any 1971 va fer confluir a la Petite Galerie de Lleida Joan Brossa, Josep Iglésias del Marquet i Guillem Viladot.
L’exercici propi de la poesia concreta d’utilitzar les lletres com a elements deslligats del seu component semàntic, fins i tot fonètic, per a convertir-les en imatges, en fenòmens visuals, és una pràctica a la que Viladot va recórrer amb assiduïtat. Les seves propostes experimentals van continuar desenvolupant-se amb molta força després de l’exposició de l’any 1971 i els camins de recerca es van anar multiplicant.
La Vinya dels Artistes de Mas Blanch i Jové fou concebuda per Josep Guinovart i inaugurada l’any 2010 celebra enguany la seva dotzena edició (és l’any 11 perquè l’any del començament dedicat a Guinovart va ser batejat com a Any 0). Actualment, compta amb 14 obres exposades de forma permanent enmig del pintoresc paisatge de La Pobla de Cérvoles i a partir d’aquest 16 de juliol hi sumarà una nova adquisició.
L’obra fou creada a l’any 1972. Viladot va confeccionar en format pòster el Poema de l’home, amb la col·laboració de Josep Iglésias del Marquet. Just un any després es materialitzaria en format llibre i s’iniciaria la trilogia de treballs que girarien al voltant d’aquest concepte antropocèntric. En aquesta obra, la successió de lletres de l’abecedari col·locades per parelles —la mateixa lletra del dret i del revés— genera un espai entre elles on s’hi insereixen diverses paraules. La primera d’aquestes paraules és pensa a la que segueixen tota una sèrie de mots que indiquen parts del cos: des del front fins els peus. Un recorregut vertical, doncs, on les lletres incorporen —mai més ben dit— la pròpia carn i, finalment, l’envien cap a la utopia a què ens conviden les ultimes paraules del poema: passa, camí, horitzó, llum i llibertat. Ara, allunyades del paper, les lletres de l’abecedari i les paraules que les acompanyen s’escampen per un espai monumental que atorga al projecte original una dimensió gairebé teològica. Guillem Viladot, l’home, i el seu poema, són línia i pilastra, veu i paisatge.
El “Poema de l’Home” que s’inaugura és una interpretació de Jaume Farreny que parteix de la “Poesia Concreta” per dibuixar un “Poema Arquitectònic”. De la producció executiva se n’ha encarregat el Joan Jové Solé, ferrer, copropietari del celler Mas Blanch i Jové, i l’artesà que dona forma a les diferents creacions exposades a aquest espai tan singular que és La Vinya dels Artistes.
L’obra fou prèviament presentada a La Seu Vella de Lleida on fou exposada de manera temporal. I és La Vinya dels Artistes, una sala d’exposició a l’aire lliure entre vinyes i oliveres, el lloc que l’acollirà a partir d’ara. L’indret escollit és una paret de pedra seca a sobre d’un camp de cultiu. Les lletres sobrevolen l’espai i, al tractar-se d’una zona de forta marinada, el poema sembla que balli amb les oliveres. Les paraules ulls, nas, llavis, mans, dits, ventre, sexe, passa, camí, horitzó, home, llibertat… Es fonen amb la pedra, la natura, el cel, l’infinit.
La inauguració que es celebrarà el proper 16 de juliol té confirmats més de 450 assistents que també podran visitar altres escultures que es troben a La Vinya dels Artistes, les obres exposades de forma permanent al celler i una exposició temporal de Guillem Viladot a l’Espai Saó del celler.